Vraag van de dag: Wat vinden jullie van MAA?

In ons programma zeggen we: ‘Beperkte groei MAA e.o.; focus op hoogwaardige werkgelegenheid (onderhoud, opleiding)’.

De gedachte daarachter is dat bereikbaarheid door de lucht kan bijdragen aan de economische weerbaarheid van de regio. Maar dan moet de focus liggen op het onderhoud van vliegtuigen en op vliegopleiding. Dat brengt hoogwaardige werkgelegenheid in de regio en die hebben we nodig om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe, hoogopgeleide bewoners van Zuid-Limburg.
MAA moet niet drijven op het verplaatsen van vracht. En zeker niet op luchtvracht met grote, zware en volledig volgetankte vrachtvliegtuigen (waarmee ook nog eens steeds meer vrachtwagens worden aangetrokken). Het gedoogbesluit maakt dat mogelijk en dat moet ophouden. De gezondheid van de omwonenden wordt daarmee  te zwaar op de proef gesteld.
Beperkt vliegverkeer voor personen kan een ondersteuning zijn voor het onderhoud van vliegtuigen.
Het vliegveld hoeft niet per se rendabel te zijn. De provincie kan dat financieel aan.

Lees in ons verkiezingsprogramma meer over de gezonde gemeente.

7 comments

  1. Wilbert Peereboom schreef:

    Het valt me op, dat er met betrekking tot MAA door betrokken partijen vooral veel ‘beweerd’ wordt. Ik heb al eens eerder via twitter de vraag gesteld om een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse te maken (misschien ligt die er al?). Die analyse geeft een beeld wat het economisch oplevert voor de bedrijven en stakeholders, maar ook wat het de omgeving ‘kost’. Zonder zo’n onafhankelijke analyse acht ik een reactie op het vraagstuk dat u voorlegt en waar iedereen wel iets’ van vindt’ niet verantwoord qua onderbouwing maar meer een emotionele discussie. ‘De politiek’ zou hier niet aan mee moeten doen maar moeten sturen op een analyse…..

    • Paul Jansen schreef:

      Er wordt inderdaad veel beweerd als het om MAA gaat. Maar dat dat allemaal emotioneel zou zijn betwijfel ik. Wel is het lastig in een discussie als deze alle feiten loepzuiver in beeld te hebben. Als je dat wilt is wellicht zo’n Maatschappelijke Kosten Baten Analyse een methode die kan helpen. Neemt niet weg dat mensen van dit soort onderwerpen iets vinden. Vanuit hun beleving, hun zorgen of ambities. Daar is niets mis mee. Het is de taak van de politicus om wat er allemaal beweerd wordt in combinatie met zijn ideeën en uitgangspunten samen met andere politici tot een zo verstandig mogelijk besluit te komen. Een MKBA kan zeker mee richting geven aan dat proces.

      • Paul Jansen schreef:

        Bedoeld is: Het is de taak van de politicus om op basis van wat er allemaal beweerd wordt in combinatie met zijn ideeën en uitgangspunten samen met andere politici tot een zo verstandig mogelijk besluit te komen.

  2. Anoniem schreef:

    De discussie over groei is al lang achterhaald. Het is 5 over 12 wat de opwarming van de aarde betreft. Gezien de milieu effecten moeten we MAA afbouwen en niet laten groeien. 20 km hier vandaan ligt vliegveld Liege!

  3. Paul Jansen schreef:

    Op Facebook wordt ook gereageerd op ons standpunt. Als daar meningen of feiten naar voren komen die écht van invloed kunnen zijn op ons standpunt dan zullen we daar hier, op de site, op reageren. We weten dat vliegtuigen in de toekomst stiller worden, we weten ook dat er wettelijke normen en grenzen voor geluid zijn. Daar hebben we in ons standpunt al rekening mee gehouden. Net als met de risico’s die (ultra)fijnstof met zich meebrengt. Ook die bepalen het standpunt dat wij innemen. Net als het economisch belang van de luchthaven.

  4. Jos Kester schreef:

    Uit de brief van directeur Roeven van MAA maak ik op dat er ook met heel modern materieel op MAA wordt gevlogen door vrachtmaatschappijen. Ik zou deze ontwikkelingen ondersteund willen zien door de regio en de provincie. Zijn deze maatschappijen niet te bevoordelen op een legale manier? Verde zou ik een onderzoek wensen naar de uitstoot van houtkachels in een straal van 5 km rond het vliegveld en de uitstoot van de vliegtuig in de zelfde straal. Kortom ik zou het fijnstof-probleem graag in perspectief willen zien. Verder zou ik willen zien welke verbeteringen verwacht mogen worden van de volgende generatie vliegtuigen. Is het nu even door de zure appel heen bijten of spreken we over een ook op termijn aanzienlijk probleem wat betreft fijn stof en geluid.

  5. Anoniem schreef:

    Zeker uitbreiden. Zorgt voor werkgelegenheid en dat is wel heel erg belangrijk.