Meerssen aantrekkelijk voor ondernemers

Hoe blijft de gemeente Meerssen aantrekkelijk voor ondernemers? Die vraag stond centraal tijdens een themabijeenkomst van KIJK!!! op woensdag 10 juni jl. Dertig betrokken en nieuwsgierige Meerssenaren kregen te horen dat Meerssen al aantrekkelijk is, maar dat er zeker nog wat slagen te maken zijn.
Verrassend was een pleidooi van Dennis Bovens  van *Heldermeerssen voor autoluwe winkelstraten met een meer huiselijke en feestelijke inrichting. Daarbij viel te denken aan bescheiden bomen, bankjes en kleurige elementen. Meerssen moet met zijn winkelstraten omgaan als een ondernemer met zijn etalage. Die moet trekken. Dat kan alleen als mensen er langs lopen, niet als ze in de auto zitten. Er waren ook nog andere tips maar die zouden aan bod moeten komen in een goed overleg met de gemeente. Ook daar valt nog een slag te maken, vonden de aanwezigen. Een initiatief tot verbetering van de communicatie van beide kanten zou positief kunnen werken.
En dat terwijl het centrum van Meerssen alles in zich heeft een regionale trekpleister te worden. Marc van den Berg van MVGM Bedrijfsmakelaars roemde de compactheid. En er is nauwelijks leegstand. Een goed teken, zeker in deze tijd. Er liggen veel winkels en horeca op een klein gebied en de diversiteit, de keuze voor de consument is groot. De winkelstraten zijn bovendien afwisselend qua architectuur. Meerssen biedt daarbij nog rust; aantrekkelijk voor mensen die genoeg hebben van de drukte van Valkenburg en Maastricht. Allemaal eigenschappen die beter gecommuniceerd zouden moeten worden. Vooral ook in combinatie met wat Meerssen aan historisch erfgoed te bieden heeft. Maar niets in de openbare ruimte nodigt uit de afslag naar Meerssen te nemen. En het is niet duidelijk waar je je auto kwijt kunt als je het centrum wilt bezoeken.
Theo Breuers, een van de deelnemers aan Limburg Economic Development, maakte duidelijk dat mogelijk een derde slag gemaakt zou kunnen worden door als ondernemer breder in te zetten. Niet alleen verkopen via de vierkante meters van je zaak maar ook via internet. Een goede ondernemer kent zijn klanten, houdt ze vast door persoonlijke bediening. Er zijn ook technieken om internetklanten aan je zaak te binden. Ook door het observeren van hun voorkeuren en hen dan vervolgens via e-mail persoonlijke aanbiedingen te doen. En door beter samen te werken met je collega-ondernemers en gezamenlijk aanbiedingen, vooral in de vorm van door de klant persoonlijk in te vullen arrangementen, te doen zou het ook mogelijk moeten zijn meer kopers naar Meerssen te lokken. Daarvoor heeft Limburg Economic Development technieken ontwikkeld. Nu nog vooral voor de toeristische sector maar de concepten voor andere branches en combinaties van branches liggen klaar.
Algemene conclusie kan zijn dat Meerssen in de detailhandel heel veel kansen heeft om na de crisis flinke stappen vooruit te zetten. Maar dat de uitstraling van het centrum nog wat ‘huiselijker’ mag, de communicatie over het aanbod uitnodigender moet worden en dat ondernemers oog en oor moeten krijgen voor de signalen van de tijd. Voor het horen van succesverhalen zouden ze eens moeten gaan praten met ondernemers in Vaals en in Gulpen-Wittem. Tenslotte: de ondernemers moeten zich overtuigender presenteren bij de gemeente en met een duidelijke visie komen waar de gemeente geen nee tegen kan zeggen.

Reacties zijn gesloten.