Snelfietspad Maastricht-Sittard via gemeente Meerssen

Er zijn plannen voor de aanleg van een snelfietspad tussen Maastricht en Sittard. Op zich een prima idee. Wat we ons wel afvragen is of er over de uitvoering goed genoeg is nagedacht. En de communicatie met de bewoners van de gemeente is ook wat kort door de bocht: “De voorbereidingen zijn al bezig. De uitvoering vindt plaats in 2017.” Een beklonken zaak, lijkt het. Op 10 mei is er van 19.30 uur tot 21.00 uur een informatieve inloopavond voor burgers in Café Bergrust. Het zou daar wel eens behoorlijk druk kunnen worden. We hebben signalen dat er nogal wat vragen en kanttekeningen leven.
Deel van het plan is de Vliegveldweg – de “Kruisberg” van de Bunderstraat naar het vliegveld – af te sluiten voor auto’s. Gevolg is dat het autoverkeer op zoek moet naar alternatieven. Dat verhoogt de druk van doorgaand autoverkeer op de routes via Kasen en die via het centrum van Meerssen. En hoe blijft Ulestraten bereikbaar?
Vooralsnog zijn er veel vragen die nog beantwoord moeten worden. Aan het denken over het tracé voor de snelfietsroute lijkt ook onvoldoende onderzoek vooraf te zijn gegaan. Is het wel onderdeel van een integraal verkeersplan voor de gemeente Meerssen of de regio Maastricht Heuvelland en westelijke Mijnstreek? Welke gevolgen heeft het voor het integrale verkeersplan dat voor Ulestraten in ontwikkeling is? Zijn alle alternatieven voor het nu gekozen tracé wel voldoende in beeld?
In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) dat begin 2013 door de raad werd vastgesteld is nog geen sprake van de snelfietsroute. Wel is de weg op de Kruisberg opgenomen in het Provinciaal Fietsroutenetwerk.

image

2 comments

  1. P.Thijssen schreef:

    Vanuit Sittard naar Geleen liggen 6 stoplichten , een snelfietsroute moet niet gelijk met de Rijksweg lopen , dus voorkom een route met stoplichten.Die nemen fietsers niet??

  2. Paul Jansen schreef:

    Dank voor de reactie. We nemen m mee!? Lijkt heel logisch, overigens.